Kunst, cultuur, muziek en sport
Om de week komt er op onze kinderdagverblijven een jonge, getalenteerde artiest/kunstenaar op bezoek. Elke keer is het weer een verrassing wie er komt en met welk instrument of talent. Is het een trompet, een fluit, een contrabas, iemand die danst of een vogel nadoet? De artiesten nemen de kinderen met hun spel mee naar verre oorden, naar een jazzclub of een concertzaal, naar de boerderij, een middeleeuws kasteel of de woestijn. Het ene kind kijkt als betoverd, het andere begint mee te wiebelen. Het ene laat zich meevoeren, het andere blijft oplettend om zich heen kijken. Uw kind maakt steeds weer kennis met bijzondere mensen, nieuwe vormen van kunst, klanken van alle tijden en uit alle werelddelen.
Voor kinderen is dit een moment van genieten en luisteren naar hele mooie muziek waarvoor je anders naar het concertgebouw of (muziek-)theater moet – maar dan in de eigen groepsruimte. De artiest/kunstenaars brengt klanken die de kinderen en soms ook hun leidsters nog niet eerder hebben gehoord.
Het optreden van de artiest/kunstenaar stimuleert de muzikaliteit en creativiteit en laat kinderen heel dicht bij de muziek komen door ze die te laten zien, horen en voelen. Kinderen zijn daarbij geen passieve toehoorders maar worden gestimuleerd om mee te doen en te bewegen. Het bijwonen van een voorstelling in de vertrouwde en veilige omgeving van de eigen groepsruimte is een bijzondere ervaring die samen, in de groep beleefd wordt. Kinderen leren om over hun angst voor het onbekende heen te stappen, ze luisteren, reageren en geven uiting aan emoties, ieder op een geheel eigen manier.
Veelzijdig ontwikkelen
De wekelijkse bezoeken van de artiest/kunstenaar bevordert de muzikaliteit en culturele, esthetische en kunstzinnige ontwikkeling van uw kind. Het stimuleert creativiteit en leert kinderen iets over muziekstijlen, kunst- en cultuuruitingen en instrumenten. Ook worden de volgende ontwikkelingsgebieden gestimuleerd:
- cognitieve vaardigheden; door te luisteren leren kinderen geluiden te ordenen op hun eigenschappen (hard-zacht, snel-langzaam, lang-kort) en daar sfeer, een activiteit of emotie aan te koppelen. Door mee te zingen (of dieren na te bootsen) verkennen kinderen de mogelijkheden van hun eigen stem;
- motorische vaardigheden; door mee te bewegen, klappen, dansen, of te vliegen als een vogel ontwikkelen de kinderen hun motoriek;
- sociale vaardigheden; door te luisteren, contact te maken, samen zijn, op je beurt wachten en elkaar te imiteren doen de kinderen sociale vaardigheden op;
- emotionele vaardigheden; kinderen leren door muziek en dans uiting te geven aan gevoelens en ontwikkelen zelfvertrouwen.
Peuteryoga
Wekelijks wordt er een sessie peuteryoga gegeven op de locaties. Door yoga komen peuters meer in contact met zichzelf en hun innerlijke wereld. Dat maakt ze beter bestand tegen de soms ingewikkelde buitenwereld. En yoga heeft een goede uitwerking op de motorische vaardigheden, lichaamshouding en bevordert de weerstand. Naast deze voordelen gaat het vooral ook om het plezier in het ontdekken en ervaren!
Terugkomende onderdelen in de les zijn:
– bewegen vanuit een verhaal om de fantasie te stimuleren;
– je lichaam ontdekken door spel;
– op muziek bewegen en zingen.
Babymassage
Een aantal van onze pedagogische medewerkers zijn getraind in het geven van babymassages. In een speciaal hierop afgestemde cursus hebben zij de kneepjes van het vak geleerd. Indien ouders dit wenselijk vinden, kan hun baby gemasseerd worden.